מתיחות באימון כושר אישי

מתיחות באימון כושר אישי

כמאמן כושר אישי שואלים אותי רבות על מתיחות באימוני כוח, ובעיקר על עיתוי המתיחות : לפני או אחרי האימון.
אני מניח שכולם יודעים שחימום הוא חלק חשוב מאימון הכושר האישי, אבל מה עם המתיחות?
הם חלק מהחימום או לא? אז תתכוננו להיות מופתעים כי אני עומד לעשות לכם סדר בבלגן .

מה היתרונות של מתיחות באימון כושר אישי?

באימוני כוח שונים(למשל אימוני התנגדות למיניהם) אנחנו מאבדים את הגמישות הטבעית של הגוף ולמעשה מקצרים את השרירים.
התקצרות זו יכולה להגביל את טווח התנועה הטבעי של המפרק ולגרום לפציעות שונות.
המתיחות אמורות להחזיר לשרירים את הגמישות הזו ולשמור על טווח התנועה.

מתיחות בתחילת אימון

מחקרים רבים הוכיחו שמתיחות לפני אימון כוח פוגעות ביכולת השריר להפיק את מלוא כוחו, כלומר הן מחלישות אותו ופוגעת ביכולת הביצוע השרירית.
מתיחות בתחילת אימון מחלישות גם את היציבות של המפרק בשל מתיחת הרצועות והגידים העוטפים.
לכן, באימוני כוח מתיחות בתחילת האימון אינן הכרחיות ואפילו מסוכנות. אני ממליץ על חימום שכולל פעילות אירובית מתונה להמרצת הדם והשרירים.

מתיחות בסוף אימון

בסוף אימון הכרחי לבצע מתיחות כדי להחזיר את הגמישות הגופנית הטבעית ואת טווח התנועה.
מתיחות אלו אמורות להתבצע קרוב ככל האפשר לסיום העבודה על השרירים ובאופן סטטי, כלומר לא תוך כדי תנועה. למה?
כי מתיחות סטטיות מאפשרות אומדן כפול : אומדן טווח התנועה הרצוי ואומדן כמות הכוח שמופעלת על המפרק.

חימום בתחילת אימון כושר

לסיכום – באימוני כוח כדאי לבצע חימום בתחילת האימון ומתיחות בסוף אימון הכושר.
החימום צריך לכלול פעילות אירובית מתונה ואילו המתיחות צריכות להיות סטטיות.
מתיחות אלו אמורות להתבצע קרוב ככל האפשר לסיום אימון הכוח ובניגוד לדעה המקובלת – הן לא אמורות לכאוב.
עם זאת, מתיחות רבות מדי מחלישות את יציבות המפרקים ולכן הן אמורות להיעשות באופן מפוקח ומבוקר,  למשל : בליווי של מאמן כושר אישי.

ומה עם אימונים אחרים כמו אימון מחזורי, אימון פונקציונלי ואימון שיקומי? פנו אלי ואשמח לענות.

לפרטים נוספים צרו קשר עם דניאל תמרוב, מאמן כושר אישי.
דניאל מספק אימוני כושר אישיים עד לבית הלקוח, איזור תל אביב, ראשון לציון והמרכז.